7 slechte gewoonten die je minder productief maken

7 slechte gewoonten die je minder productief maken

Ik maak me geen illusies: ik ben absoluut geen expert op het gebied van productiviteit. Wel ben ik iemand die enorm goed is in uitstellen. Ik ben ook iemand die weet van zichzelf dat ze enorm goed is in uitstellen. Daarom ben ik een tijd geleden een zoektocht gestart om zo productief mogelijk te werken. Waarom? Tijd is nou eenmaal schaars. En als je moeder bent, lijkt een uur soms vijf uur te duren als het vlak voor de bedtijd van je peuter is. Een uur kan ook aanvoelen als een minuut. Dit is voornamelijk als je kindje een middagslaapje doet en jij ongestoord je gang kan gaan. Ik weet ondertussen wel welke 7 slechte gewoonten totaal niet bijdragen aan je productiviteit:

  1. Willen multitasken. Multitasken kan niet efficiënt. Het kost je veel langer om van taak te wisselen dan als je één taak afrondt voor je met een nieuwe begint.
  2. Niet weten wat je wilt gaan doen en daardoor snel afgeleid raken. Als je slechts een korte tijd hebt om een taak af te ronden, moet je je vooral niet gaan bezighouden met dingen als WhatsApp, Facebook of Instagram, hoe leuk de apps ook zijn. Doe dit nadat je je taak af hebt.
  3. Geen pauzes nemen. Je kan niet uren achter elkaar productief blijven. Trust me, I tried. Meer dan eens. Je brein en je lichaam hebben af en toe pauzes nodig. Een goede techniek is pomodoro: hier zet je je wekker op 25 minuten. Voor 25 minuten lang houd je je bezig met een taak. Daarna neem je 5 minuten pauze en kun je dus bijvoorbeeld even op Instagram kijken.
  4. Meldingen op je telefoon aan laten staan. WhatsApp, mail, push notificaties van Instagram, Facebook of Twitter: ze halen je bij elke melding uit je concentratie. Ik word enkel door mijn telefoon gestoord als ik gebeld word of als mijn timer afloopt.
  5. Jezelf dwingen iets af te maken, ook al ben je moe of is je hoofd even vol of leeg. Je hebt nu eenmaal pauze nodig en soms lukt het even niet. Je kan jezelf dwingen het toch per se nu af te maken. Dit kan nodig zijn omdat je een deadline hebt. Mocht je enkel een zelfopgelegde deadline hebben, vraag jezelf dan af waarom je deze deadline hebt. Is dat omdat je bang bent dat je het anders niet afmaakt? Mocht je totaal niet verder komen met je taak, dan is het vaak beter om het even opzij te leggen en op een later moment opnieuw te kijken.
  6. Beginnen met je mail. Ben jij iemand die eerst zijn of haar mail leest voor je begint aan je taken? Als dit zo is, stop daar dan mee – tenzij je een belangrijke mail van een klant verwacht bijvoorbeeld. Door eerst je mails of berichten te checken, stel je je dienstbaar op. Zo krijg je vaak een stuk minder gedaan. Een goed boek hiervoor is Eat that frog van Brian Tracey.
  7. Niet op tijd stoppen. Dit hangt wel samen met punt drie. Het is erg belangrijk dat je op tijd stopt. Niemand houdt werkdagen van zestien uur vol. Het is niet goed voor je, helemaal niet als je verwacht van jezelf dat je dit weken achter elkaar volhoudt. Dat is geen balans en al helemaal geen self-care.

Wees eens eerlijk. Hoeveel streep jij eraf?

Populair

Back to Top