Happy Hero Interactieve prentenboeken: Ik word een superheld recensie

Ik vond voorlezen altijd verschrikkelijk. De Kleinste bleef niet stilzitten om naar een verhaal te luisteren, praatte erdoorheen en rende heen en weer. Als ik tussendoor besloot het boek dan maar weg te leggen, was hij het er niet mee eens. Heel fijn dat iedereen en hun moeder roept dat voorlezen zo goed is voor peuters, ik heb er geen boodschap aan. Uitgever Happy Hero heeft of mijn gedachten gelezen of snapte hoe ingewikkeld stilzitten voor kinderen is, maar hoe belangrijk voorlezen is. Zij combineren namelijk het bewegen met voorlezen. Hun eerste boek ‘Ik word een superheld’ is een daverend succes in huize Kaktussen. Zowel bij De Kleinste als bij papa en mama.

Ik word een superheld

Het eerste boek van Happy Hero heet ‘Ik word een superheld’. In dit boek word je meegenomen door superheld Sam of Soof om een paddenstoelendief te vangen. Je kan kiezen uit je eigen superheld: jongen Sam of meisje Soof. De superheld uit het boek is ziek en daarom wordt er bij het boek een cape en masker geleverd. Zo kan jouw kind een superheld worden! Er is ruimte in het boek voor je eigen superheldennaam, maar omdat De Kleinste niet verder kwam dan: ‘Da!’ wacht ik nog maar even met het invullen van een superheldennaam. Of misschien moet ik de boodschap van het boek ter harte nemen: als je het wil, kan je alles worden. Dus als mijn kind Da wil heten, moet ik dat ook gewoon maar accepteren.

Interactief voorlezen: de next level

We weten allemaal wel hoe belangrijk interactief voorlezen is. Vragen stellen aan het kind, laten ontdekken, op plaatjes zoeken: we weten het. Het doen is een tweede. Dat komt omdat niet elk boek is ingericht om interactief voor te lezen. De boeken van Happy Hero zijn dat wel: naast dat er vragen in het boek gesteld worden die je dus als voorlezer zelf al uitspreekt, komen er ook tips mee om het nog interactiever te maken. De vragen die in het boek staan, zijn ook niet passief. Zo wordt er bijvoorbeeld gevraagd waar je kind zich zoal verstopt én krijgt je kind vervolgens de opdracht op die verstopplekjes te kijken of de boef zich daar misschien ook heeft verstopt! Het zorgde voor lachbuien en de ontdekking dat er wel een courgette (van piepschuim) onder onze bank lag, maar geen boef. Gelukkig maar.

Iedereen moest in huis even een superheld zijn: zodra De Kleinste klaar was met superheld zijn, moest papa ook even. En mama ook. Ik kreeg mijn dagelijkse beweging, want een superheld rent. Rond de tafel. En door de tuin. En springt en huppelt ook. Heel fijn, dat interactief voorlezen.

Nog een keer voorlezen en nog een keer: de kracht van herhaling

De eerste keer dat we het boek lazen, kon De Kleinste er geen genoeg van krijgen. Papa moest hem voorlezen, mama moest hem voorlezen, toen papa nog een keer. Toen de kat. En toen de kat weigerde voor te lezen en óók de superheldencape niet om wil, was mama maar weer aan de beurt.

De kracht van herhaling zie je pas als je echt interactief voorleest en een prentenboek hebt met afbeeldingen waar veel op te zien is. Voorspelbaarheid is erg belangrijk voor jonge kinderen, maar stilzitten is niet hun kracht. Samen zoeken, praten en ontdekken is daarom erg belangrijk.

‘Wat vond je het allerleukste aan vandaag?’ Het antwoord van De Kleinste was, ondanks dat hij een tablet had gekregen, we frietjes hadden gegeten en hij had gespeeld op de peuterspeelzaal, heel duidelijk: ‘Superheld spelen!’.

Voor wie is dit boek?

Het boek is bedoeld voor ouders met kinderen tussen de drie en zes jaar, maar vanaf twee jaar is het ook al prima voor te lezen. Het masker en de cape zijn dan net aan de iets grote kant, maar dat drukt de pret niet!

Of je nu van voorlezen houdt of niet, graag samenspeelt met je kind of een hekel hebt aan samen spelen: dit boek is ook voor jou! Want waar ik al zo vaak roep dat ik geen moeder ben die graag speelt met haar kind, kwam ik erachter dat ik gewoon nog niet het leukste speelgoed had gevonden. Nee, ik zit niet op de grond te bouwen met Duplo. Maar voorlezen en toezien hoe De Kleinste door het huis rent met zijn cape, aan de kat vraagt of zij misschien de boef heeft gezien en mij vervolgens verslag brengt van zijn avonturen: daar kan ik wel van genieten.

Het boek en de accessoires komen in een prachtige doos. Alles is met veel aandacht ingepakt en het is écht een cadeau om uit te mogen pakken.

Over Happy Hero

Happy Hero is opgericht door Patrick en Silvia Kuijpers. Silvia is logopedist en werkt veel met kinderen: een mooiere basis voor interactieve prentenboeken is er haast niet. En dat is te merken: het boek is prachtig vormgegeven en is geschreven vanuit het oogpunt van interactie. Ik word een superheld is het eerste boek.

ik word een superheld happy hero

Ik word een superheld is te koop voor €21,95. Je kan kiezen tussen Sam en Soof en uit drie verschillende capes. Met kortingscode Super10 krijg je tijdelijk 10% korting. De korting is geldig tot 30 juni 2019.

Populair

Back to Top