Hoe ik 3 blogposts per uur schrijf

Hoe ik 3 blogposts per uur schrijf

Er zijn momenten dat ik in twintig minuten een blogpost af heb. Als ik lekker in de flow zit, haal ik er dus met gemak drie per uur. Het schrijven van drie blogposts per uur is bijzonder handig wanneer je, net als ik, last hebt van chronisch tijdgebrek. Misschien omdat je moeder bent en je dus altijd een race tegen de klok voert. Wie is er eerder klaar? Je kind met het dutje, of jij met je blogpost? Of misschien omdat je je blog hebt als hobby. Een hobby die soms op een laag pitje staat door werk en andere verplichtingen, maar een hobby die je nog steeds graag wilt blijven uitvoeren. Misschien kan de schrijver in jou niet zonder het schrijven: die gedachten moeten je hoofd uit en moeten op papier, anders stroom je over. Wat je reden ook is, vandaag leg ik je uit hoe ik zo productief kan zijn!

Zorg voor inspiratie

De grootste tijdvreter is toch wel dat lege scherm en dat eerste woord wat op papier moet. Ik ben een meester in uitstellen. Het duurt bij mij vaak even voor ik op gang kom, vergelijk me met een Dieseltje of een spaarlamp. Als je net als ik ook een spaarlamp ben (het duurt even voor het licht vol aan is), dan is het belangrijk dat je genoeg inspiratie hebt van tevoren. Zelf heb ik een bullet journal waar ik per blogcategorie ideeën opschrijf. Dit zijn blogposts waar ik een keer een artikel over wil schrijven. Bij sommige heb ik al concrete ideeën en is het alleen nog maar zaak dat ik tijd maak om de woorden op te schrijven. Soms heb ik meer tijd nodig. De artikelen waar je meer tijd voor nodig hebt, zijn niet de artikelen die je op dit moment kan schrijven. Deze moeten vaak nog even rijpen.

Kies de artikelen die je wilt schrijven

Heb je een lijstje met artikelen? Kies dan het artikel of de artikelen waar je nu direct over kan schrijven. Dit zijn dus artikelen waar je geen research voor hoeft te doen. Dit omdat het een persoonlijke ervaring is, of omdat je de research bijvoorbeeld al eens hebt gedaan. Pak het eerste onderwerp, zet je timer op twintig minuten en schrijven maar!

Als je vastloopt

Ik weet ondertussen dat ik, als ik inspiratie heb, gemiddeld twintig minuten doe over een blogpost. Ik ben hierachter gekomen door de Pomodoro techniek toe te passen. Lang zette ik mijn timer op 25 minuten. En vaak was ik met een minuut of achttien tot twintig klaar met een artikel. Dit kan alleen als je daadwerkelijk al je gedachten direct op papier zet. Het redigeren komt later. Je innerlijke criticus of je innerlijke editor moet even zijn of haar bek houden. In betere taal: zeg even tegen dat negatieve stemmetje in je hoofd dat het kritisch mag zijn als je artikel helemaal af is. Niet terwijl je aan het schrijven bent. Dit haalt namelijk ontzettend de flow uit je verhaal, waardoor het je nooit lukt die woorden uit je hoofd en op je beeldscherm te krijgen.

Mocht je nu pas een half artikel kunnen schrijven of weet je je slotalinea al wel, maar mis je nog een tussenalinea? Mogelijk omdat je een DIY beschrijft en de stappen later wilt uitschrijven? Begin dan lekker met de laatste alinea. Wat kan jou het schelen? Je breit het later wel aan elkaar.

Redigeren, fotograferen en publiceren

De drie r’en. In plaats van Rust, Reinheid en Regelmaat heb je nu redigeREN, fotografeREN en publiceREN. Flauw? Ja. Sorry. En door!

Goed, je hebt mogelijk drie blogposts geschreven in een uur. Maar dat houdt niet in dat ze af zijn. Ik merk zelf dat de meeste tijd voor mij zit in het op papier zetten van een post. Bij het schrijven moet ik me kunnen concentreren, er moet geen peuter om me heen krijsen, er kan geen tv aan staan en er kan al helemaal niemand over mijn schouder meekijken. Dat is heel anders als ik foto’s moet maken voor mijn blogpost of de tekst moet nalezen en corrigeren. Dit doe ik dus gerust waar de peuter of waar mijn man bij is. Het is overigens ook veel slimmer om je teksten even te laten liggen voor je ze nakijkt. Je haalt er vaak foutjes uit die je er direct na het schrijven niet uit had gehaald. Je kijkt met een frisse blik naar je tekst en soms zie je punten die je vergeten was. Zo was ik bijvoorbeeld in dit artikel in eerste instantie vergeten wat meer tussenkopjes toe te voegen. Het maakt de tekst een stuk leesbaarder als die er wel zijn!

Nog meer tips

Hier nog wat korte tips om snel te kunnen schrijven en van artikelen te kunnen schakelen:

  • Als je nog niet blind kan typen, investeer hier dan in. Ik ben een snelle typer en win hierdoor natuurlijk ontzettend veel tijd.
  • Weet van tevoren wat je wilt schrijven.
  • Kies bij voorkeur artikelen die bij elkaar liggen qua onderwerp. Als je, net als ik, blogt over veel verschillende onderwerpen, kan je focus en tijd pakken door meerdere posts in dezelfde categorie te schrijven.
  • Doe je research van tevoren. Of achteraf. Mocht je nou één ding moeten opzoeken voor je artikel, zet dit dan in het artikel erbij. Ik zelf zet dit vaak in blokhaken en hoofdletters. Dus bijvoorbeeld zo: [ZOEK AUTEUR BOEK OP]. Zo zie ik bij het nalezen van het artikel dat ik nog iets moet doen. Het is vaak zoiets kleins dat het wellicht een minuut kost tijdens het redigeren, maar als je aan het schrijven bent, kan het je volledig uit je flow halen.
  • Kies voor een teksteditor waar jij je fijn bij voelt. Ik kan snel schakelen met de Bear app. Sommige mensen schrijven het liefst in Word. Ik schrijf mijn artikelen niet van tevoren op WordPress. Waarom niet? Omdat het me tijd kost elke keer een nieuw bestand aan te maken. Dat niet alleen, ik ben enorm afhankelijk van de internetverbinding. Én ik heb het gevaar dat ik een nieuwe tab open om te surfen.

Mocht je wat hebben gehad aan deze blogpost, check dan zeker de andere artikelen die te maken hebben met bloggen. Heb jij nog tips voor mij om nog productiever aan het werk te gaan? Laat het me weten!

Populair

Back to Top