fbpx

Blog

Welkom op Kaktussen.nl

Social Media Planner voor Instagram addicts, ondernemers en influencers
Bloggen Productiviteit Recensies

Social media planner voor bloggers en (wannabe) influencers

Als je me volgt op Instagram, heb je het misschien al gezien. Sinds een week heb ik een nieuw thema en een nieuwe feed. En als je me nog niet volgt, doe dat dan even ;). De resultaten van mijn nieuwe feed? Ik ben van gemiddeld 80 likes naar minimaal het dubbele gegaan per foto. Dat niet alleen, ik krijg nu rond de 15 reacties per foto! Interactie? Hell yes! Ik heb diverse vragen gekregen hoe ik dit heb bereikt in zo’n korte tijd én waar ik de tijd vandaan haal voor deze dagelijkse foto’s. Om een lang antwoord kort te maken: dankzij een social media plan. Om een kort antwoord ietsje langer te maken: dankzij de Social Media Planner van Kim Buining.

Social Media Planner

De Social Media Planner van Kim Buining is een maandkalender op A3-formaat. Het papier is dik, gerecycled en maakt gebruik van vegan inkt. Dikke pluspunten dus. De planner heeft 12 vellen: 1 per maand, dus deze planner kun je exact een jaar gebruiken. Per maand is er ruimte om je doelen, je thema, je onderwerpen, de punten waar je trots op bent en je terugblik op te schrijven. Daarnaast kun je per dag aangeven op welk medium je wilt publiceren.

Toen ik hem binnenkreeg, kon ik niet wachten om te beginnen. Ik begon vol goede moed de eerste week van de maand oktober vol te schrijven, om na een week te stranden. De reden? Ik had gewoon geen focus. Heel leuk dat ik opschreef dat ik een quote wilde plaatsen op Facebook op een dinsdag, maar als ik niet wist welke quote óf met welk doel, wat had ik er dan aan?

Je social media leren plannen

Social media is allang niet meer zo ‘spontaan’ als dat het vroeger was. Als blogger helemaal niet. Vind ik het erg? Nee, helemaal niet. Moest ik er aan wennen? Dat absoluut. Op Instagram groei je niet met een halfbakken plan, slechte foto’s en een oké feed, uitzonderingen daargelaten. Mensen willen perfecte foto’s met een mooie filter. We kunnen discussiëren over of dat nou leuk is of niet en ik ken genoeg bloggers die hier van balen. Maar heel eerlijk? Ik wil liever gelikte foto’s in mijn feed die dan maar niet zo spontaan zijn, maar waar ik wel langer naar blijf kijken. We kunnen afgeven op influencers die op een opgemaakt bed zitten, ontbijtje erbij en ballonnen naast het bed, maar stiekem vinden we de foto’s prachtig. En wilden we zelf de tijd (en het plan) hebben om dit te maken. Nee, natuurlijk wordt niemand wakker met een perfecte haardos, make-up op het gezicht in een al opgemaakt bed. Maar wees eens eerlijk, hoe graag wil jij jouw favoriete influencer zien met mascara op haar kin in een rommelig bed in een donker hol? Ik niet. #sorrynotsorry. Nee, het leven op Instagram is niet perfect, maar het is wel mooi.

Mijn plan

Ik zal eerlijk zijn: ik wil net zo’n perfecte feed als al die andere influencers met hun tienduizenden tot honderdduizenden volgers. En nee, het is niet makkelijk om dit te bereiken. Toen ik de social media kalender opensloeg van Kim, wilde ik eerst in volle vaart beginnen, maar zonder doel, zonder thema en zonder onderwerpen kom je er simpelweg niet. Het ‘eerlijke leven van een moeder’ waar ik ooit mee begon, is allang niet meer zo origineel nu iedereen dat laat zien. En wellicht was ik nooit origineel geweest.

Op zoek naar mijn eigen ‘stem’

Ik liet de planner zelf even voor wat het was en liet de inhoud zijn werk doen in mijn hoofd. En zo was het dat ik begin november bedacht wat ik wilde. Ik werd getagt in een Instagram story door Monique, ze was in de Disney Store in Frankrijk. Nu heb ik Monique twee keer ontmoet, dus ik was even verbaasd. Tot ik me realiseerde dat mijn liefde voor Disney en Disneyland Parijs ondertussen onderdeel van mijn reputatie is. Niet alleen offline – als er op kantoor iets van Disney wordt gevonden, word ik direct als ‘schuldige’ aangewezen – maar dus ook online. Ik belandde op het werk in een discussie met een social media collega over perfecte feeds en groeien op Instagram en opeens had ik het: ik moet Disney verweven in mijn posts op Instagram. Hoe? Simpel. Ik heb 11 mokken, 2 glazen, een bidon en een waxinelichthouder (dat prima dienst kan doen als wijnglas), allemaal van Disney en allemaal verschillende designs.

Op zaterdag 10 november plaatste ik de eerste foto:

Dit bericht bekijken op Instagram

Zaterdagen in de herfst zijn voor kopjes thee, warme truien en foto’s die gemaakt worden door je partner… NOT Even eerlijk: er zit niks in mijn kopje, want ik knoei voor een foto. Ik lach naar een muur en de foto is niet gemaakt door Jop, maar door de auto ontspanner. Ik heb mijn gezin even beneden gedumpt zodat mama tijd voor zichzelf heeft. Maar hee! That’s the #instalife 😜 – kan je meer van dit soort Posts verwachten? Hell Yes! Geniet ik er stiekem van deze foto’s te maken? JA! Hah! 💕 #moeder #moederschap #levenvaneenmoeder #levenvaneenmama #mama #disney #disneyinspired #disneylife #disneyinsta #dlp #disnyelandparis #chip #barstje #disneyliving #instagood #insta #saturday #zaterdag #saturyay #zaterdagdingen #zaterdagochtend

Een bericht gedeeld door C A R O L I N E 🌵 Kaktussen.nl (@carolinegeven) op

In no time had ik bijna 200 likes en meer dan 20 reacties. Waarom? Omdat het een mooie foto is én ik uitlegde hoe rampzalig het was om de foto te maken. Plan geboren: brainstorm onderweg.

Brainstormen en plannen

Door het succes van die ene foto, begon ik aan mijn brainstorm. Ik heb de social media planner opengelegd naast me en heb besloten dat ik elke dag op Instagram wil plaatsen. De foto’s moesten wel creatief blijven én nog steeds een onderdeel van mijn leven. Het resultaat? Voor november ligt er nu een plan om elke dag een foto te plaatsen die perfect op mijn Instagram past. Het hoort bij mij, bij mijn doelen en en thema. Het enige verschil? De foto’s zijn niet meer insta, maar ze zijn eerder gemaakt. Dat betekent dat ik soms drie keer van kapsel en shirt verwissel in een uur tijd.

Social Media Planner voor Instagram addicts, ondernemers en influencers

PS: Wees niet bang dat de inspiratie op is na deze 15 verschillende mokken, er komen er binnenkort meer aan.

PPS: Mocht je nog Disneymokken hebben waar je vanaf wil, stuur me vooral een berichtje!

Voor wie is de social media planner?

De social media planner is ontzettend handig voor ondernemers, influencers, bloggers, social media experts en waarschijnlijk ook voor jou. Als je wil groeien op Instagram, een consistente feed wil, mensen wel up to date wilt houden, maar meer tijd wil overhouden voor je privé-leven, dan is een social media planner perfect. Meer tijd overhouden door meer te posten? Ja, absoluut!

Heb je toevallig een lootje getrokken met Sinterklaas en heb je iemand die ondernemer is of graag influencer wil worden? Deze planner is het perfecte cadeau voor die Instagram addict!

Meer tijd dankzij de social media planner

Ik post sindskort elke dag op Instagram, maar heb een stuk meer tijd over dan enkele weken terug. Nu ik weet wat ik wil posten, ben ik niet meer zo druk met bedenken dat ik nog wat van me moet laten horen en wat ik dan in hemelsnaam moet vertellen. De planner ligt nu standaard naast mijn laptop. Als ik een uurtje over heb, of als De Kleinste besluit lekker door te slapen ’s avonds, maak ik weer wat foto’s. Omdat ik weet dat ik bijvoorbeeld binnenkort een foto wil maken met een Mickey Mouse zandkoekje, weet ik dat ik weer aan het bakken moet slaan. Zo hoef ik niet de dag zelf in paniek nog iets in elkaar te flansen. Rust. Reinheid. Regelmaat. Het werkt zelfs als je leven zich online afspeelt.

Hoe gebruik je de social media planner?

Plannen zonder plan heeft geen zin, gelukkig heeft Kim hieraan gedacht. Zodra je de planner openslaat, heb je een leeg maandoverzicht, die je zelf kan invullen. Je vult je doelen in, je thema en ook wanneer je wat wil publiceren. Hoewel ik had besloten ook elke dag op Pinterest actief te zijn, heb ik dat op een lager pitje gezet: ik wil nu eerst focussen op Instagram. Ik geef met verschillende kleurtjes aan welke dag ik wat wil publiceren en vink het af zodra ik het ook daadwerkelijk heb gepubliceerd.

Eindoordeel social media planner

Ik ben fan van deze planner. Hoewel het A3-formaat niet iets is wat je even lekker meeneemt, is dit wellicht de enige kalender waarvan je hem ook daadwerkelijk niet hoeft mee te nemen. De planner is duurzaam gemaakt en is 100% vegan, waar ik echt heel blij van word. Daarnaast kost de planner maar € 19,95 ex btw (€ 24,14 inc).

Wil je de planner graag hebben? Hij is hier te koop!


Let op: dit is voorlopig de laatste uitgave en deze is bijna uitverkocht.

Samenvatting
Datum
Product
Social Media Planner van Kim Buining
Score
51star1star1star1star1star

Wellicht ook interessant


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *