Waar je op moet letten als je een gezinsauto koopt

Waar je op moet letten als je een gezinsauto koopt

Mijn droom om een Volkswagen Cabrio Beetle te rijden, bij voorkeur een babyroze, ligt toch al wel eventjes achter me. Niet zozeer omdat ik mijn droom heb ingewisseld voor een sportieve Audi of Porsche, maar omdat ik een baby kreeg. En baby’s mag je blijkbaar niet op het dak of op de trekhaak van je auto vervoeren. Onlangs ging één van onze auto’s stuk en dit betekende dat we besloten om nog een gezinsauto erbij te kopen. Waar let je al zo op als je een gezinsauto koopt? Ik kan je vertellen dat het best lastig is een auto te vinden met een afscherming tussen de achterbank en de voorste stoelen, voor als je peuter een driftbui heeft. Dan bedoel ik zo’n raam of scherm wat je in limousines hebt, niet te vinden, auto’s die dat hebben.

Tweede gezinsauto

Omdat Jop en ik allebei niet echt in de buurt werken, andere werktijden hebben en in een gat wonen waardoor je er anderhalf uur doet om in een fatsoenlijke stad terecht te komen met het openbaar vervoer, hebben wij twee auto’s. Een Mitsubishi Space Star uit 2014 en een Opel Corsa uit 2002. Die laatste auto was een driedeurs. Onze kinderstoel paste niet in de auto en er had zich ondertussen zoveel zooi in dat ding verzameld, dat je er wellicht ook liever niet bij in de buurt wilde komen. Toen de Opel Corsa twee weken geleden kapotging en de reparatiekosten te hoog zouden uitkomen, besloten we om de auto te vervangen. Zowel de Opel als onze Mitsubishi komen nog van voor de tijd dat we ouders waren. Bij de aanschaf van de Opel wilden we gewoon iets goedkoops en degelijks, maar bij de Mitsubishi wisten we al wel dat we graag een gezin wilden, dus dit werd dan natuurlijk onze gezinsauto. Omdat deze auto wel de kinderstoel aan kon, gebeurde het regelmatig dat ik 140 kilometer moest rijden in een oude barrel, omdat Jop de gezinsauto nodig had om met De Kleinste naar de supermarkt te gaan.

Of wat dacht je van die ene keer dat Jop weg was met de auto, de kinderstoel er gelukkig uit had gehaald en ik naar de huisartsenpost moest met De Kleinste? Ik kan je vertellen, het is nogal stressvol om rond te moeten bellen naar vrienden met de vraag of zij alsjeblieft een bloedend kind willen vervoeren en of hun auto een ISOFIX heeft. Dat ging zo:

‘De Kleinste moet naar de huisartsenpost. Overal bloed. Rampzalig. Uit welk jaar komt jouw auto?’

‘Wat? Wat is er gebeurd?’

‘Ja, vertel ik zo. Je auto. Welk jaar?’

‘2012. Hoezo? Kunnen we het even hebben over – ’

‘Heb je ISOFIX?’

‘Wattes?’

‘Ja, da’s voor kinderstoelen. Klik je de stoel vast aan de chassis, of zoiets.’

‘Ik uh…’

‘Ik google het even. Waarom weet je dit niet?’

‘Ik heb geen kinderen!’

Oh ja. Dus toen de Opel kapotging, wist ik één ding zeker: de volgende auto moest de aansluiting hebben voor onze kinderstoel.

ISOFIX

ISOFIX is een bevestigingssysteem voor kinderstoeltjes wat wereldwijd bekend is. In plaats van dat je een kinderstoel met gordels vastzet, klik je de basis aan de chassis. Dit is enorm veilig en ook enorm snel. Het wisselen van een stoeltje kost hierdoor nog maar een minuut. Hooguit vijf, als je het door mij laat doen.

Het voordeel van twee auto’s met deze aansluiting, betekent dat ik nu zo verwend ben dat ik ‘mijn’ auto niet meer hoef af te staan aan Jop als ik op blogweekend wil of als hij een dag vrij is en ik naar kantoor moet.

Aantal deuren

Ik raad je aan om, als het model auto en je budget het toestaat, een auto te kopen met vijf deuren. Dat houdt niet in dat je aan één kant drie deuren hebt, maar die vijfde deur is dus de achterklep van de auto. Klinkt raar. Driedeurs, vijfdeurs… laten we hopen dat een autokenner mijn blog nooit leest, die zou de haren uit haar hoofd trekken.

Als je dus een kinderstoel in je auto wilt plaatsen, is het wel zo handig om ook deuren voor de achterbank te hebben, zodat je niet eerst tien weken op yoga hoeft om de dwarsliggende hoge lotusflamingokat uit te voeren om je kind in zijn of haar kinderstoeltje te wurmen. Scheelt veel gevloek.

Wat zijn de kosten?

De auto kan nog zo mooi en praktisch zijn, maar als het in onderhoud, wegenbelasting, de autoverzekering of benzine niet te betalen is, dan houdt het gauw op. Vraag altijd na wat de wegenbelasting is, hoe hoog de verzekering is en hoe zuinig de auto rijdt. Zo kun je toch al snel uitrekenen of je wel uitkomt met je budget. Wat je echt niet moet vergeten, is je autoverzekering vergelijken. Bij je huidige verzekering blijven, is echt niet altijd het voordeligst. Als je een andere auto gaat rijden, kan het maar zo zijn dat je bij een andere verzekeraar veel goedkoper uit bent.

Koopt jouw plaatselijke garage auto’s in?

En natuurlijk zijn er dingen waar je op moet letten als de kilometerstand, bouwjaar en de motor. Wil je tweedehands of nieuw? Al deze vragen kan alleen jij beantwoorden en dit eventueel met de hulp van je garage. Zo koopt onze eigen garage ook auto’s in. Wij gaven ons budget en ons wensenlijstje en we kregen opties terug. Met succes, want vanaf 1 maart zijn wij trotse eigenaar van een tweedehands Toyota Aygo. Mét vijf deuren en een ISOFIXaansluiting.

Back to Top